輸入代理店の方から試してほしいとのことで、Grace DesignのマイクプリROXiとREXが送られてきました。
録音からライブまで使える、とてもフラットで高品位な音でした。
IK Multimedia Amplitube X-TIMEのハーモナイザーを使い、G.デュファイのフォーブルドンからインスピレーションを得て、電子音楽的に即興しました。
通常、5度などの平行で動くとギタリストの文脈では「パワーコード」が浮かぶかと思いますが、自分にとっては中世の平行オルガヌムやルネサンスのフォーブルドンなどを再構築するヒントとなっています。
こちらは他のマイクプリとの音質比較です。
面白いのは、Grace DesignのROXiとREXは、XLRアウトを使うとトランス(OEP製)を通り少しふくよかな音になり、TSアウトにするとトランスレスになる点で、音色作りに可能性があります。
個人的には、録音用に純粋にマイクプリとして使うときはXLRでトランス有り、エフェクトペダルを通すときはTS(トランスレス)として通すとバランスが良いように感じました。
たとえトゥルーバイパスといえども接点がある以上、エフェクトペダルを複数通すとけっこう音は鈍りますが、そうした使い方のときに太くなり過ぎないからなのか、トランスレスのマイクプリと相性が良いのは意外な発見でした。
誰もが気づく面白い点は、マイクプリなのにSend & Returnが付いていることで、ミキサーのAUX的な使い方が可能。
一つ目の動画はこのSend & Returnのところにエフェクトペダルを入れて演奏しています(アウトはTS)。
二つ目の動画のGrace製品はXLRアウトでトランスを通した音色です。
どちらもEQせずに録ったため、Graceらしい高域まで綺麗に伸びたフラットな音になっていますが、EQで敢えて帯域を狭くしたりすることで更にライブ向きの音色づくりが可能であるとも感じました。
アンブレラ・カンパニーさん、貴重な機会をありがとうございました。
Flat and decent sounding micpres for both recording and live performance.
At Video 1, saxophone & effects pedals improvisation, inspired by Guillaume du Fay(1397 - 1474)'s "Faux-Bourdon" with "X-TIME" harmonizer (IK Multimedia).
When hearing "parallel fifth", it may remind most guitarists of "power chords", but, for me, capability of electric interpretation of medieval Organum or Faux-Bourdon in Renaissance.
Video 2 is a shootout including ART Tube MP and GML 8302.
Both Grace REX and ROXi, XLR outputs go through transformers (OEP, UK) and TS outputs work as transformerless micpres.
I like transformer output for recording of unplugged instruments (video2) and transformerless for live performance with effects pedals (video1).
Even if "true bypass", it has to go through a lot of terminals of effects pedals dulling the sound.
Therefor I felt the slender sounding of transformerless was more suitable for effects pedals.
Everyone who tries REX or ROXi will find both micpres having send & return terminals like mixing consoles.
At video 1, I connected effects pedals at send & return.
You will find very flat sounding of REX or ROXi at the videos above because they are without any EQs.
It is easy to make narrower and/or fatter sounding that may be more suitable for some live performances with EQs at REX and ROXi micpreamps.